Династія Ся
Першою відомою династією в хронології та періодизації
Давнього Китаю є династія Ся. Засновником її був Юй, а існувала вона з 2205 по
1557 рік до нашої ери. За деякими теоріями, держава розташовувалося на всьому сході
Північного Китаю або ж лише на півночі та в центрі провінції Хенань. Перші правителі справлялися зі
своїми завданнями управління державою непогано. Головним надбанням епохи Ся
того є календар часу, яким згодом захоплювався сам Конфуцій. Однак занепад
стався, а викликаний він був тиском духовенства, а правителі-духівники
незабаром стали нехтувати своїми обов'язками духовенства. Календарні дати
почали плутатися, збивалась періодизацію Давнього Китаю, соціальне і політичне
пристрій кульгало. Цим і скористався ослабленням імператор держави Шан, який
почав подальшу династію.
Династія Шан-Інь
Період правління починається у XVIII або XVI столітті
до н. е. за різними теоріями, а закінчується в XII або XI столітті до н. е.
Всього у цієї династії налічується близько 30 правителів. Чи Тан (засновник
династії) і його плем'я вірив у тотемізм. Вони перейняли звичай ворожити на
кістках від культури Луншань, також вони використовували для пророкувань
панцирі. Під час правління Шан-Інь панувала централізована політика управління
на чолі з імператорами династії. Кінець періоду прийшов, коли племена Чжоу
скинули правителя.
Династія Чжоу
Чжоу — остання могутня династія першого етапу в періодизації історії держави
Стародавнього Китаю до формування Китайської імперії, яка існувала з IX по III
століття до нашої ери. Існує два етапи: Західне і Східне Чжоу. Західне Чжоу
мало столицю Цзунчжоу на заході, а володіння охоплювали майже весь басейн річки
Хуанхе. Суть політики того часу полягала в тому, головний імператор правив у столиці,
а його наближені (зазвичай родичі) правили множинами уділів, на які розкололося
держава. Це спричинило за собою міжусобиці і боротьбу за владу. Але в підсумку
більш сильні володіння поневолювали більш слабкі.
Китай в цей же час захищався від постійних нападів
варварів. Саме тому правитель перейшов із західної столиці східну столицю
Чэнчжоу в державі Лої в 770 році до нашої ери, і почався період історії
Стародавнього Китаю під назвою Західне Чжоу. Переїзд правителя означав умовно
відмова від влади і від управління державою.
Весь Китай був розколотий на кілька царств: Янь, Чжао, Сун, Чжен, Лу, Ци, Чу, Вей, Хань, Цінь, і на безліч дрібних князівств, які великі царства з часом завойовували. Фактично деякі царства були набагато потужнішими за політику, ніж царство, де знаходився головний правитель Чжоу. Ци та Цінь вважалися найбільш сильними, і саме їх правителі вносили більший внесок у політику і боротьбу з варварами. Окремо варто виділити з цих царств царство Лу. У ньому панувало освіта і писемність, хоча в політичному плані Лу було не сильно. Саме тут народився і жив Конфуцій — основоположник конфуціанства. Кінцем періоду Чжоу зазвичай вважають рік смерті філософа в 479 році до нашої ери. Конфуцій написав історію Західного Чжоу в літопис «Чуньцю». Багато подій того часу відомі лише завдяки цим записам. Відомо також, що в цей період в Китай почав проникати даосизм. Кінцем династії послужило те, що всі царства боролися між собою за владу. Перемогло найпотужніше - Цінь з правителем Цинь Шихуанді, який після завоювання зміг об'єднати весь Китай і почав нову династію. А сам правитель Чжоу втратив статус небесного мандату.
Весь Китай був розколотий на кілька царств: Янь, Чжао, Сун, Чжен, Лу, Ци, Чу, Вей, Хань, Цінь, і на безліч дрібних князівств, які великі царства з часом завойовували. Фактично деякі царства були набагато потужнішими за політику, ніж царство, де знаходився головний правитель Чжоу. Ци та Цінь вважалися найбільш сильними, і саме їх правителі вносили більший внесок у політику і боротьбу з варварами. Окремо варто виділити з цих царств царство Лу. У ньому панувало освіта і писемність, хоча в політичному плані Лу було не сильно. Саме тут народився і жив Конфуцій — основоположник конфуціанства. Кінцем періоду Чжоу зазвичай вважають рік смерті філософа в 479 році до нашої ери. Конфуцій написав історію Західного Чжоу в літопис «Чуньцю». Багато подій того часу відомі лише завдяки цим записам. Відомо також, що в цей період в Китай почав проникати даосизм. Кінцем династії послужило те, що всі царства боролися між собою за владу. Перемогло найпотужніше - Цінь з правителем Цинь Шихуанді, який після завоювання зміг об'єднати весь Китай і почав нову династію. А сам правитель Чжоу втратив статус небесного мандату.
Цинь
Так як правитель Цинь об'єднала весь Китай, почався
новий етап історії та періодизації Давнього Китаю. Епоха роздробленості
змінилася епохою імператорського правління з об'єднаними частинами всієї
держави.
Епоха проіснувала недовго. Лише з 221 по 207 рік до н.
е, але саме Цинь Шихуанді (перший імператор) вносить особливий внесок в
культуру Стародавнього Китаю. У цей період збудували Велику Китайську стіну — особливе надбання держави, велич
якого вражає і досі. Правитель Цинь Шихуанді провів безліч реформ. Наприклад,
грошову і судову реформу, і реформу писемності. При ньому почали будівництво
єдиної мережі доріг. Незважаючи на всі плюси, історики виділяють значні мінуси,
які і послужили причиною того, що період Цінь проіснував недовго. Цінь Шихуанді
був прихильником легізму. Легизм — це філософська школа того періоду, суть якої була в
дуже жорстких заходи для людей і покарання за будь-які провини і не тільки. Це
вплинуло на такий різкий стрибок у вигляді перемог над різними племенами і на
настільки швидке будівництво Китайської стіни в цілях захисту від варварів і
ворожих полонений. Але саме жорстокість спричинила нелюбов людей і різку зміну
династій відразу після смерті Цінь Шихуанді.
Хань і Синь
Імперія Хань проіснувала з 206 року до нашої ери по
220 рік нашої ери. Її ділять на два періоди: Західна Хань (206 р. до н. е. по 9
рік н. е) і Пізня (Східна) Хань (25-220 рр. н. е) Хань довелося усувати
наслідки розрухи після періоду Цинь. В імперії панували голод та смертність.
Правитель Лю Бан звільнив багатьох державних рабів, які стали мимовільними при
Цинь за провини. Він також скасував жорсткі податки і сильні покарання. Однак у
140-87 рр. до н. е. імперія повернулася до деспотизму, як і при правителя Цинь.
Правитель династії У-ді знову ввів високі податки, які стягувалися навіть з
дітей і літніх людей (це спричинило за собою часті вбивства в сім'ях).
Території Китаю до цього часу сильно розширилися. Між Західної і Східної Хань
був проміжок династії Сінь на чолі з правителем Ван Ман, якому вдалося повалити
Східної Хань. Він намагався зміцнити свою владу шляхом проведення безлічі
позитивних реформ. Наприклад, на кожну сім'ю встановлювалася певна територія
землі. Якщо вона була вищою, ніж треба, то частину віддавали бідним або людям
без землі. Але в той же час стався свавілля з чиновниками, з-за яких скарбниця
спорожніла, і довелося сильно збільшити податки. Це послужило приводом для
невдоволення людей. Почалися народні повстання, також це послужило перевагою
для представників династії Хань. Ван Ман був убитий під час повстання під
назвою «Червоні брови». Лю Сю був висунутий в кандидати на трон. Він хотів
зменшити ворожість до влади у людей шляхом зниження податків і звільнення
рабів. Почався період Хань. Це теж внесло значний внесок в історію. Саме тоді
встановився Великий Шовковий Шлях. У кінці другого століття знову спалахнуло
хвилювання серед народу. Почалося повстання «жовтих пов'язок», яке тривало
майже 20 років. Повалили династію, почався період троєцарствія. Хоч ханьський
був період підйому, під кінець епохи після двадцятирічної війни почалася
постійна боротьба між полководцями династії та іншими ватажками. Це потягло за
собою ще одне хвилювання в імперії і смертність.
Цзінь
Епоху Цзінь і наступні періоди вже можна віднести до
Середньовіччя, але розглянемо перші династії, щоб зрозуміти, до чого призвела
політика Стародавнього Китаю і як правителям доводилося усувати наслідки.
Чисельність населення після ханьських воєн знизилася в кілька разів. Мали місце
також катаклізми. Річки почали міняти свої русла, тим самим викликаючи повені і
занепад господарства. Ускладнювали ситуацію постійні набіги кочівників. Цао
Цао, який завершив повстання «жовтих пов'язок», об'єднав роздроблений північ
Китаю в 216 році. А в 220 році його син Цао Пей заснував династію Вей. У цей же
час виникли держави Шу і У. Так і почався період троєцарствія. Почалися
постійні війни між ними, що загострило військово-політичну ситуацію всередині
Китаю. 249 році Сима Чжао став наріжним влади держави Вей. А його син Сима Янь,
коли батько помер, зайняв престол і заснував династію Цзінь. Спочатку Вей
завоював держава Шу, а потім і У. Період троєцарствія прийшов кінець, почалася
епоха Цзінь (265-316 рр.). Незабаром кочівники завоювали північ, довелося
перенести столицю з Лояна на південь Китаю. Сымя Янь почав роздавати землі
своїм родичам. У 280 році вийшов указ про надільної системи, суть якої була в
тому, що кожній людині належить земельна ділянка, але натомість люди повинні
платити скарбницю. Це потрібно було для поліпшення відносин з простими людьми,
поповнення казни і підняття господарства. Однак це спричинило за собою
поліпшення централізації, як належало, а навпаки. Після смерті Сима Яна 290
році почалася боротьба між власниками великих князями — родичами померлого
правителя. Вона тривала 15 років, з 291 за 306 рік. У той же час на півночі
держави позиції кочівників зміцнювалися. Поступово вони розташовувалися уздовж
річок, стали вирощувати рис і поневолювати цілі поселення людей. У період
Цзінь, як відомо, почала зміцнюватися релігія буддизму. З'являлося безліч
ченців і буддистських храмів.
Сунь
Тільки в 581 році після тривалого періоду смути Чжоу
Ян Цзяну вдалося об'єднати роздроблений кочівниками північ. Починається
правління династії Сун. Потім він захоплює держава Чень на півдні і тим самим
об'єднує весь Китай. Його син Ян Ді зайнявся війнами з деякими державами Кореї
та В'єтнаму, створив Великий канал для перевезення рису і поліпшив Китайську
стіну. Але люди перебували у тяжких умовах, з-за чого почалося нове повстання,
і Яна Ді вбили в 618 році.
Тян
Юань
заснував династію, що проіснувала з 618 за 907 рік. Імперія в цей період
досягла свого розквіту. Правителі Чи поліпшили економічні зв'язки з іншими
державами. Міста і чисельність в них стали збільшуватися. Почали активно
розвивати сільськогосподарські культури (чай, бавовна). Особливо в цьому плані
відзначився син Лі Юаня - Чи Шиминь, політика якого вийшла на новий рівень.
Проте у VIII столітті досяг свого піку конфлікт між військовими і владою в
центрі імперії. В 874 році почалася війна Хуан Чао, тривала аж до 901 року, за
якою династія обірвалася. У 907-960 роках Китайська Імперія знову була роздроблена.
Немає коментарів:
Дописати коментар